Search

Bahagian Gaji Jangkaan Dalam Resume Bahasa Melayu 101

bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu

Bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu adalah salah satu bahagian resume yang paling rumit pada resume. Hari ini, Job Majestic akan memudahkan konsep dan pelaksanaan untuk anda.

Patutkah Anda Sertakan Bahagian Gaji Jangkaan?

Kebanyakan syarikat di Malaysia biasa meminta calon untuk mendedahkan gaji yang dijangkakan agar lebih sepadan dengan bajet pengambilan pekerja mereka. 

Jika anda pernah didekati oleh perekrut sebelum ini, gaji jangkaan anda pasti akan berada dalam senarai soalan yang mereka ajukan.

Berikut adalah peraturan umum – Jika syarikat tidak meminta secara khusus untuk mengetahui tentang gaji yang anda harapkan untuk peranan yang dipohon, anda harus mengelak daripada memasukkannya dalam resume anda. 

Berikut adalah beberapa sebab mengapa:

  1. Jika gaji jangkaan pada resume anda terlalu tinggi, anda akan sentiasa menjadi orang pertama yang ditolak walaupun sebelum menerima peluang temu duga kerana bajet pengambilan mereka yang terhad.
  2. Sebaliknya, jika gaji jangkaan anda yang tersenarai terlalu rendah, anda berkemungkinan besar akan mendapat harga yang rendah – bermakna syarikat akan membayar anda kurang daripada apa yang anda patut terima.
  3. Menyenaraikannya awal akan menyebabkan resume anda ditolak, atau mengurangkan keupayaan anda untuk berunding kemudian.

Bagaimana jika anda tiada pilihan selain mendedahkan gaji yang anda harapkan? Berikut adalah beberapa nasihat mudah untuk memasukkan bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu.

Bahagian Gaji Jangkaan Dalam Resume Bahasa Melayu

1. Ketahui Keutamaan Anda

Sejujurnya, kami semua bekerja untuk mencari rezeki untuk diri sendiri. Walau bagaimanapun, kami menasihatkan calon supaya tidak terlalu menekankan wang semasa membuat bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu mereka.

Di Malaysia, syarikat-syarikat lebih suka melihat minat anda melalui resume anda. Begini caranya untuk memastikan bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu tidak memberikan suasana “berorientasikan wang”:

  1. Fahami bahawa matlamat utama resume anda adalah untuk berkongsi pengalaman kerja dan semangat untuk jawatan yang dipohon. Anda hendaklah sentiasa dinilai berdasarkan kriteria ini terlebih dahulu.
  2. Bahagian “Gaji Jangkaan” hendaklah diletakkan di AKHIR resume anda, biasanya sebelum bahagian Rujukan.
  3. Jangan menambah halaman resume yang berasingan hanya untuk menghuraikan gaji yang anda harapkan. Ingat untuk menjauhkan tumpuan daripada wang pada mulanya.

Gunakan resume anda untuk mempamerkan nilai anda dan sebab anda adalah orang yang sempurna untuk peranan itu. 

Sebaik sahaja anda mencapai peringkat pengesahan, anda akan mempunyai kuasa tawar-menawar yang lebih tinggi mengenai pakej gaji anda.

2. Lakukan Penyelidikan Anda

Kami pernah mendengar cerita seram mengenai jangkaan gaji calon. Berikut adalah satu perkara yang boleh diambil – Semua jenis jangkaan secara amnya dialu-alukan, tetapi ia bergantung pada cara anda MENJELASKAN jangkaan anda, iaitu mengapa anda layak menerima x jumlah gaji.

Selain daripada menyenaraikan justifikasi anda sendiri, anda harus menyokong tuntutan anda dengan penyelidikan dan bukti yang mencukupi. Satu cara mudah untuk memahami purata gaji industri untuk peranan yang anda mohon ialah melalui laman web kalkulator gaji.

Hanya masukkan maklumat anda seperti jawatan, kelayakan akademik anda dan lokasi anda dan laman web ini akan menunjukkan kepada anda gaji median untuk pekerjaan yang anda mohon.

Selain itu, fahami bahawa syarikat yang berbeza akan mempunyai belanjawan yang berbeza untuk peranan yang sama yang anda cari. 

Jika anda memohon kepada syarikat yang besar, jangan ragu untuk meningkatkan jangkaan anda dan sebaliknya – tetapi ingat untuk mewajarkan menggunakan kemahiran, kelayakan dan pengalaman anda.

3. Cara Menulis Bahagian Gaji Jangkaan Dalam Resume Bahasa Melayu

Akhir sekali, soalan yang paling penting – “Berapakah gaji saya yang dijangkakan?”. Jangan risau, kami akan membantu anda.

a. Nyatakan gaji bulanan semasa/sebelumnya. Hanya masukkan gaji ASAS anda dan jangan tambah komisen dan bonus tambahan.

b. Nyatakan Julat Gaji anda yang dijangkakan. Daripada menyatakan satu angka, masukkan julat gaji yang anda harapkan untuk memberikan fleksibiliti.

Pastikan anda telah melakukan penyelidikan yang mencukupi mengenai julat tersebut. Selain itu, pastikan anda bersedia menerima bahagian bawah julat.

c. Sentiasa tinggalkan ruang untuk rundingan. Sebutkan bahawa gaji yang anda harapkan boleh dirunding berdasarkan jawatan dan faedah.

Bahagian Gaji Jangkaan dalam Resume Bahasa Melayu – Contoh:

“Gaji saya sekarang ialah RM3,000 sebulan. Berdasarkan kajian terbaru saya mengenai jenis pekerjaan, lokasi dan purata industri, gaji jangkaan saya adalah dalam lingkungan RM3,300 hingga RM3,700.

Gaji yang dijangkakan boleh dirunding berdasarkan tanggungjawab pekerjaan, pengaturan kerja, faedah lain dan peluang kemajuan.”

4. Jadilah Jujur Dan Realistik

Apabila menyatakan gaji semasa atau jangkaan anda, pastikan anda jujur ​​dengan semua pihak, termasuk diri anda sendiri. 

Jangan cuba untuk menaikkan gaji semasa anda kerana syarikat mungkin menyemak silang maklumat anda dengan majikan anda yang terdahulu. Kejujuran adalah dasar yang terbaik.

Semua orang pasti ingin mendapat gaji yang lebih tinggi, tetapi bersikap realistik juga bermakna bertanggungjawab terhadap jumlah gaji yang anda layak terima berbanding nilai sebenar yang boleh anda bawa kepada organisasi. 

Penutup

Jika boleh, tinggalkan rundingan gaji sehingga kemudian dalam proses pengambilan pekerja – terutamanya selepas tawaran dibuat kepada anda. 

Fokus pada mendapatkan temu duga kerja terlebih dahulu kerana ianya lebih mudah untuk mempamerkan nilai anda berbanding perkara yang dilihat oleh pengurus pengambilan pekerja pada resume anda selama 6 saat.

Bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu hanyalah salah satu daripada banyak bahagian penting dalam resume. Terdapat juga bahagian lain yang perlu anda fokuskan, seperti bahagian maklumat hubungan.

Dengan pemahaman yang lebih mendalam tentang bahagian gaji jangkaan dalam resume Bahasa Melayu anda, anda bersedia untuk mencipta resume yang hebat dan memenuhi permohonan pekerjaan untuk pekerjaan terbaik di Malaysia.

Perlukan lebih banyak bantuan untuk mendapatkan pekerjaan impian anda? Blog Job Majestic kami mempunyai semua temu duga dan sumber berkaitan jam yang anda perlukan untuk mempunyai kerjaya yang hebat.

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!