Search

4 Petua Penting Menulis Maklumat Hubungan Resume Bahasa Melayu (Dengan Contoh)

maklumat hubungan resume Bahasa Melayu

Minggu lepas, kami telah memberikan 5 petua mudah tentang cara menulis resume untuk pekerjaan di Malaysia. Salah satu perkara yang paling penting untuk disertakan dalam resume ialah maklumat hubungan resume Bahasa Melayu.

Apakah yang perlu disertakan oleh pencari kerja dalam bahagian maklumat hubungan mereka? Bagaimanakah anda mampu menyediakan maklumat hubungan resume yang sempurna? Jangan risau, anda berada di tempat yang betul.

Cara Menulis Maklumat Hubungan Resume Bahasa Melayu

1. Sentiasa Sertakan di Atas Lipatan

Adalah perkara biasa untuk melihat profesional yang bekerja bertukar-tukar kad perniagaan mereka apabila mereka bertemu rakan perniagaan yang baharu.

Maklumat hubungan resume Bahasa Melayu anda berfungsi dengan cara yang sama – untuk memberikan pengenalan ringkas tentang anda. Oleh itu, adalah perkara biasa untuk meletakkan bahagian ini di bahagian atas resume anda dan ia sepatutnya menjadi bahagian pertama yang dilihat oleh majikan.

“Di atas lipatan” bermaksud bahagian atas muka surat hadapan resume anda. Bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu biasanya diletakkan di bahagian tengah atas atau sebelah kiri atas resume.

Petua bonus untuk perkara yang perlu disertakan di atas lipatan:

2. Perkara-perkara Yang Anda Perlu Sertakan Dalam Maklumat Hubungan Resume Bahasa Melayu

a. Berikut adalah perkara paling penting/asas yang perlu disertakan dalam bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu anda:

  • Nama penuh anda – Pastikan ia sama dengan nama kad pengenalan anda.
  • Alamat e-mel – Gunakan alamat e-mel peribadi anda, bukan alamat kerja semasa anda!
  • Nombor telefon – Tambahkan kod negara anda (cth. +6).

b. Apabila berkenaan, sertakan juga:

  • Pautan profil profesional – Cth. Profil LinkedIn anda.
  • Pautan portfolio – Cth. Video anda, artikel blog, apl mudah alih, dsb.
  • Pautan resume video – Sangat disyorkan untuk menonjolkan diri daripada orang ramai.
  • Alamat surat-menyurat – Tidak wajib, tetapi harus disertakan jika ia berkaitan dengan permohonan anda

Bagaimana dengan pautan profil media sosial anda yang lain? Menurut Novoresume, ia bergantung kepada pekerjaan yang anda mohon.

Sebagai contoh, jika anda memohon untuk menjadi TikToker sepenuh masa, anda haruslah menyertakan pautan profil TikTok anda untuk mempamerkan karya anda yang relevan.

3. Baca Pruf Amatlah Penting

Kami sentiasa menekankan kepentingan membaca pruf bahan pencarian kerja anda, sama ada surat lamaran anda, resume atau bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu. Apakah kepentingan membaca pruf bahagian ini?

Satu kesilapan dalam alamat e-mel atau nombor telefon anda boleh merosakkan peluang anda untuk mendapatkan pekerjaan impian anda. Bagaimanakah majikan boleh menghubungi anda untuk temu duga jika anda terpilih?

Terdapat juga risiko anda dilabel sebagai “tidak profesional” dan “tidak boleh dipercayai” jika terdapat kesilapan dalam bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu. Demi masa depan anda, luangkanlah sedikit masa di bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu anda.

4. Profesionalisme

Ini relevan kepada perkara-perkara dalam bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu. Sebagai permulaan, hanya gunakan nama rasmi dan JANGAN sertakan nama anda yang tersalah taip.

Anda juga harus menggunakan alamat e-mel yang rasmi. Walaupun ia adalah alamat e-mel peribadi anda, ia haruslah bersesuai atau terlalu santai. Contohnya, “imyourfather@gmail.com” atau “notyourbusiness@jeemail.com“. Pastikan ia ringkas dan formal.

Jika anda memutuskan untuk memasukkan pautan profil media sosial anda dalam bahagian maklumat hubungan resume Bahasa Melayu, sila semak profil anda dan alih keluar sebarang kandungan yang tidak sesuai/sensitif yang mungkin tidak sesuai untuk pekerjaan itu.

Tidak kira apa pekerjaan yang anda mohon, resume anda ialah perkara pertama yang majikan akan lihat sebelum berjumpa secara rasmi. Oleh itu, anda harus cuba menggambarkan imej yang terbail baik tentang diri anda dalam resume anda.

Resume Contoh Maklumat Hubungan

Daripada Novoresume: Di Bawah Ringkasan Resume

Daripada Zety: Bahagian atas kiri Resume

Malangnya, templat satu saiz yang sesuai untuk semua pekerjaan tidak wujud. Semasa memohon pekerjaan di Malaysia, sentiasa peribadikan resume anda dan kandungannya dengan sewajarnya untuk menonjol diri daripada kalangan ramai.

Kesimpulan

Dengan maklumat hubungan resume Bahasa Melayu yang dihasilkan secara profesional, majikan-majikan kini boleh menggunakannya untuk menghubungi anda dan memberikan sebarang berita permohonan kerja anda.

Sama ada menerima peluang temu duga atau berita tentang pengambilan pekerja, bahagian maklumat hubungan yang tepat dapat memastikan semua kemungkinan ini untuk anda.

Perlukan lebih banyak petua temuduga dan panduan kerjaya? Lihat blog Job Majestic hari ini dan rapatkan jurang daripada pekerjaan impian anda!

Loading

Leave a Comment

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!

Job Majestic TRAIN

Most Practical Talent Matching Partner in Asia

Experience the future of talent matching with our cutting-edge Talent Relevancy Artificial Intelligence eNgine (TRAIN)

Your dream career starts here!